Endodonti - Kanal Tedavisi

Endodonti nedir?
Endodonti, diş sinirleri ve diş kökünü çevreleyen dokulardaki hastalıklarının tedavisi ile ilgilenen diş hekimliği dalıdır.

Endodonti hangi diş hastalıklarıyla ilgilenir?
Diş ağrısının, soğuk- sıcak hassasiyetinin, diş apselerinin, renkleşmiş dişlerin, kaza sonucu zarar gören dişlerin tedavisi, endodontik tedavi kapsamına girer. Kanal tedavisi ve kök çevresinde yapılan cerrahi girişimleri kapsar.

Dişler neden ağrır ?

• Diş çürüğü
  • Kötü yapılmış veya ömrünü tamamlamış dolgu ve protezler
  • Dişler gelen darbeler sonucu ortaya çıkan yaralanmalar
  • Zararlı alışkanlıklar
  • Bazı dişeti hastalıkları
  • Diş kaynaklı olmadığı halde dişlere yansıyan ağrılar.

Diş Ağrısı İçin İlaç Kullanmak Çözüm Olabilir Mi?
Hekimin bilgisi olmadan alacağınız ilaçlar -özellikle antibiyotikler- ağrınızı sadece geçici bir süre için erteleyebilirler. Uzun süre kullanılan antibiyotikler iltihabı daha dirençli hale getirmekte ve dişin tedavisini zorlaştırmaktadır.

Ağrımayan diş her zaman sağlıklı mıdır ?
Ağrımayan diş her zaman sağlıklı diş değildir. Hattâ ilerlemiş enfeksiyonlarda genelde dişler ağrımaz. Enfeksiyonlu bir diş tedavi edilemeyip çene kemiğine zarar verebilir. Cerrahi müdahale veya çekilmesi gerekebilir.

Kanal Tedavisi Nedir?
Kanal tedavisi dişin içinde bulunan damar-sinir topluluğunun (diş pulpası) hastalıklarını tedavi etmek amacıyla yapılan tedavi işlemlerinin tümüne verilen addır. Kanal tedavisi, dişlerde ağrı, apse ve kist oluşumuna neden olan,  iltihaplı veya ölü diş pulpasının (sinirinin), içinde bulunduğu kök kanallarından çıkartılması ve bu boşluğun, sağlığa zararlı olmayan bir maddeyle tam olarak doldurulması işlemidir.

Kanal Tedavisini Kim Yapar?
Kanal tedavisi endodontistler tarafından yapılır.

Hangi Durumlarda Kanal Tedavisi Yapılır?
Diş siniri; zarar gördüğünde veya yaralandığında kendini yeniden tamir edemez ve ölür (Nekroz). Çürük ya da travma nediyle kaybedilebilecek ağrılı iltihablı kötü durumdaki dişler için kanal tedavisi uygulanabilir. Genel olarak aşağıda verilen haller kanal tedavisini zorunlu hale getirir.

• Dişe veya çeneye gelen darbe,
  • Derin çürük nedeniyle meydana gelen fiziksel irritasyon
  • İleri diş eti hastalıkları,
  • Yüksek yapılmış, kapanış tam ayarlanmamış dolgu ve protetik yapılar,
  • Yanlış uygulanmış ortodontik tedaviler

Neden Kanal Tedavisi Yapılmalıdır?
Dişteki sinirlerin (diş pulpası) vücuttaki diğer dokular gibi kendini yenileme ve tamir etme kabiliyeti yoktur. Diş pulpasının iltihaplandığı veya canlılığını sürdüremeyeceği durumlarda kanal tedavisi uygulanır. Buradaki amaç, pulpa zarar görmesine rağmen, dişi çevreleyen dokuların sağlıklı olarak korunmasıdır.
Ağızda kanal tedavisi yapılarak kalan diş, o bölgede ölü ama en azından kendi dişiniz olarak çiğnemeye yardım etmeye devam edecek, bu şekilde yine o bölgedeki kemiğin aktif halde kalmasıyla beraber çene kemiklerindeki erimeyi de önleyecektir.

Kanal Tedavisi Nasıl Uygulanır?

• Kanal tedavisi sırasıyla röntgen eşliğinde kök boylarının ölçümü alınır.
  • Ölçümler kılavuz alınarak pulpa çıkarılır.
  • Kanallar genişletilerek şekillendirilir.
  • Kanallar yıkanarak dezenfeksiyonu sağlanır.
  • Kanal içinde mikroorganizmaların varlığını sürdürmemesi için hava boşlukları bırakılmadan kanallar sıkıca doldurulur.
  • Kanal tedavisi sonrası dişinize dolgu ya da porselen kaplama yapılır.

Bütün bu işlemlerden sonra dişiniz  diğer dişler gibi görevine devam eder.

Kanal Tedavisi Kaç Seansta Tamamlanır?
Bazı durumlarda, diş hekimi kök kanal temizleme işlemini bir seansta tamamlayıp kanal dolgusunun ikinci bir seansta yapılmasını tercih edebilir.  İlk seanslarda genellikle kök kanalının şekillendirme ve temizleme işlemleri gerçekleştirilir. Genellikle ilk seanstan 1 hafta sonra gerçekleştirilen ikinci randevuda ise, diş hekimi tarafından kök kanalının doldurulması işlemi yapılır.
Kök kanal tedavisinin birden fazla seansta gerçekleştirilmesinin altında dişhekiminin kanal dezenfeksiyonunu iyi yapabilmesi, ve dişin iyileşme sürecini daha iyi gözlemleyebilmesi gibi faktörler yatar.
Bazen de diş hekimi her iki işlemi de aynı seansta yapıp kanal tedavisini tamamlayabilir.

Kanal Tedavisi Yapılırken Ağrı Hissedilir mi?
Modern anestezi teknikleri ve maddeleri sayesinde tedavi sırasındaki ağrı en aza indirgenmektedir. Çünkü kanal tedavisi olan diş ve onu çevreleyen kısım işlem sırasında  tamamıyla uyuşmuş durumdadır. Anestezi altında tedavinin tamamlanması, hem hastanın son derece rahat ve ağrısız olarak tedavisini yaptırmasına, hem de diş hekiminin hasta reaksiyon göstermeden işlemini çok daha başarılı ve kolay olarak gerçekleştirmesine olanak verir.

Tedavi Sonrası İyileşme Nasıl Gerçekleşir, Ağrı Olur Mu?
Kanal tedaviniz bittikten sonra doğal dokulardaki enflamasyon birkaç gün süreceğinden dişinizin üzerine bastırdığınızda ağrı şikâyetiniz olabilir. Bu dönemde o bölgeye yüklenmemeniz gerekmektedir. Bir süre sonra şikâyetiniz geçecektir. Ağrı olması durumunda gerekirse hekiminizin önerdiği ağrı kesici ilaç kullanabilirsiniz.

Kanal Tedavisi Sonrasında Neler Yapılmalıdır?
Kanal tedavisi gören dişler canlılığını yitirdiği için esnekliği azalır. Bu nedenle sonrasında kırılma riski yüksektir. Bu nedenle  dişin madde kaybına göre ya dolgu ile ya da kuron restorasyonu yapılarak tedaviye devam  edilir.
Kanal tedavisi yapılan dişin üstünde fazla madde kaybı yoksa normal dolgu yapmak, fazla madde kaybı varsa; diş duvarlarınızı destekleyecek, kırılmasını engelleyecek porselen dolgu (inley)yapmak gerekmektedir.
Hiç diş duvarınız kalmamışsa kök kanalınızdan destek alan bir post yapılıp üzerine kuron kaplama yapılabilir.

Kanal Tedavisi Sonrası Diş Bakımı Nasıl Yapılmalıdır?

• Tedavi sonrasında dişte hafif ağrı ve hassasiyet şikâyetleri görülebilir, ama bu durum geçicidir. Bu durumda en iyi çözüm o dişin bulunduğu tarafı birkaç günlük süre boyunca kullanmamaktır. Kısa bir zaman sonra hassasiyetin ortadan kalktığı görülecektir.
  • Kök kanal tedavili dişlerde de, herhangi bir diş gibi çürük ya da kırık oluşabilir ve diş eti açısından problemli olabilirler. Kanal tedavisi yapıldıktan sonra da ağız hijyenine dikkat edilmelidir.
  • Düzenli olarak dişlerinizi fırçalamanız, diş ipi kullanmanız ve doktorunuza kontrole gitmeniz gerekmektedir.

Bütün Dişlere Kanal Tedavisi Yapılabilir mi?
Kanal tedavisi ile bazı dişler kurtarılamayabilir. Kanallara girilememesi, köklerdeki kırıklar, yeterli kemik desteğinin olmaması veya dişin restore edilemeyecek kadar harap olması durumlarında kanal tedavisi yapılamayabilir.

Kanal Tedavisi Dişi Öldürür mü?
Kanal tedavisiyle dişin içindeki canlı doku alındıktan sonra diş sıcağa ve soğuğa karşı hissiz hale gelir, ancak çene kemiğinden ve çevre dokulardan gelen damar veya sinirlerle görevine devam eder ve kemik içinde tutunur. Bunun için ”Kanal tedavisi dişi öldürür” düşüncesi gerçeği yansıtmamaktadır. Tedavi sonrası yapılacak uygun bir dolgu ya da restorasyon yardımıyla rahat kullanabilirsiniz.

Kanal Tedavisi Yapılmış Bir Dişin Ömrü Nedir?
Başarılı bir kanal tedavisi yapılmış bir diş, iyi bir ağız hijyeni ve aksatmadan yapılan düzenli kontroller ile uzun süre ağızda kalabilir.

Kanal tedavisindeki başarısızlığın nedenleri nelerdir?
Kök kanal tedavisinden sonra halen çevre dokulara zararlı olabilecek bakteriler ve maddeler diş içerisinde kalmışsa ve iltihap devam ediyorsa, tedavi başarısız olmuştur. Başarısız kök kanal tedavisinin belirtileri arasında ağrı ve dişin çevresindeki dişetlerinde hassasiyet ve şişlik sayılabilir. Bu şikayetler tedavinin tekrarlanmasını gerektirebilir.

Lazer ile Kanal Tedavisi Hakkında Doktorunuza Sorabilirsiniz.

Kanal Tedavisinin Alternatifi Var Mıdır?
Dişin pulpası zarar gördüğünde; kanal tedavisine alternatif, dişin çekimidir. Geri kalan dişlerin fonksiyon görmesi ve sağlıklı yapılarının korunması için kaybedilen dişin yerine köprü veya implant uygulanabilir.